Αντιφασιστικο Μετωπο Παιδειας

sxolioMέχρι πριν από μερικούς μήνες είχαν να αντιπαλέψουν τις συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων, τα τμήματα με όλο και περισσότερους μαθητές, την έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής, τις αβέβαιες εργασιακές συνθήκες των ίδιων αλλά και των γονιών των μαθητών τους. Σήμερα σε αυτό το σκηνικό καταστροφής των σχολείων έχει προστεθεί και το αποκρουστικό πρόσωπο του φασισμού.

Καθημερινά, πλέον, ανήλικα παιδιά, μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, στρατευμένα από τη Χρυσή Αυγή, μεταφέρουν στις σχολικές τάξεις συνθήματα για τα «ιδεώδη της ελληνικής φυλής», εκφοβίζουν συμμαθητές τους, βάζουν στο στόχαστρο δασκάλους που προσπαθούν να τους ενημερώσουν για το πραγματικό πρόσωπο του φασισμού. Υπό αυτές τις συνθήκες ευαισθητοποιημένοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι τιμούν τον ρόλο και το έργο του πραγματικού δασκάλου, αφυπνίζονται, οργανώνονται και συγκροτούν το Αντιφασιστικό Μέτωπο Παιδείας. Και δηλώνουν αποφασισμένοι να υπερασπιστούν, «με όλα τα μέσα», όλα τα παιδιά, απέναντι στα κηρύγματα μίσους, να υπερασπιστούν ένα σχολείο που δείχνει σεβασμό στον πολιτισμό και στην αξία της ανθρώπινης ζωής. Γι’ αυτό, υπογραμμίζουν, πρέπει να δώσουμε στους μαθητές μας θετικά αντίδοτα και αντισώματα για να μπορούν να αντιστέκονται στις φασιστικές ιδέες.

«Ο φασισμός μάς περικυκλώνει από παντού. Είναι η προώθηση ρατσιστικών ιδεών από το πολιτικό σύστημα και τα ΜΜΕ. Είναι η άνοδος της Χρυσής Αυγής και η είσοδος της στη Βουλή που είχαν το Αντιφασιστικό Μέτωπο Παιδείας Νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές οργανώνονται για να υπερασπιστούν, «με όλα τα μέσα», όλα τα παιδιά, απέναντι στα κηρύγματα μίσους της Χρυσής Αυγής αποτέλεσμα σε αρκετά σχολεία να εκκολαφθεί το αυγό του νεοναζιστικού φιδιού. Είναι οι ρατσιστικές επιθέσεις και οι βασανισμοί ανθρώπων. Είναι ο πρώην λανθάνων ρατσισμός τόσων κοντινών μας ανθρώπων, που έγινε απροκάλυπτος και επιθετικός. Ως εκπαιδευτικοί δεν έχουμε πια το δικαίωμα να συναινούμε με τη σιωπή μας. Πρέπει να αντιταχθούμε στον εκφασισμό της κοινωνίας, να απαντήσουμε ο” αυτό το φασιστικό παραλήρημα, να αντιμετωπίσουμε την επίθεση της βίας και του ανορθολογισμού στα σχολεία και φυσικά να εμποδίσουμε τον προσηλυτισμό των νέων ανθρώπων».

Κυριακή απόγευμα στα γραφεία της ΔΟE μια ομάδα περίπου 40 εκπαιδευτικών, με ευαισθησία απέναντι σε όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας, αλλά κυρίως γύρω τους -δηλαδή μέσα στις σχολικές αίθουσες-, ανταλλάσσει απόψεις και προβληματισμούς για το πώς νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές θα καταφέρουν να ανακόψουν την στρατολόγηση μαθητών -«της δευτεροβάθμιας, κυρίως, εκπαίδευσης»- από μέλη της Χρυσής Αυγής, τα

περιστατικά εκφοβισμού μαθητών που δεν συμμερίζονται τις ρατσιστικές ιδέες από ήδη στρατολογημένους συμμαθητές τους, αλλά και τις ολοένα αυξανόμενες, ανάμεσα τους, συμπλοκές ακόμα και την ώρα του μαθήματος.

Είναι η τρίτη συνάντησή τους μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα, από την ημέρα δηλαδή που τρεις συνάδελφοι τους από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση πήραν την πρωτοβουλία να οργανώσουν ένα πανελλαδικό δίκτυο εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών ενάντια στο φασισμό και τον ρατσισμό μέσα απ” το σχολείο -το «Αντιφασιστικό Μέτωπο Παιδείας» www.antmep.com, antifmetopo@gmail.com- «που θα παρεμβαίνει», όπως μας λέει ο Στάθης Κατσούλας, καθηγητής Πληροφορικής, «σε κάθε γειτονιά, σε κάθε σχολείο αν είναι δυνατόν, για να εμποδίζει τη διάδοση των νεοναζιστικών ιδεών αλλά και για να καταγγέλλει περιστατικά φασιστικής και ρατσιστικής βίας». «To μέτωπο» σχολιάζει η Ολυμπία Γεώργα, καθηγήτρια αγγλικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, «προέκυψε από την ανάγκη καταρχήν να δραστηριοποιηθούμε εμείς οι ίδιοι, να πάρουμε πρωτοβουλίες για εκδηλώσεις μέσα στις τάξεις ενάντια στις φασιστικές-ναζιστικές ιδέες που δεν πρέπει να έχουν θέση μέσα στα σχολεία. Για εμάς το σχολείο πρέπει να σέβεται τη διαφορετικότητα και όλοι οι μαθητές είναι ισότιμοι, ανεξαρτήτως θρησκείας, καταγωγής και φύλου».

Συζητουν πολλες ωρες για το θεωρητικό παιδαγωγικό υλικό που έχουν στην διάθεσή τους και επιλέγουν ανάμεσα σε δεκάδες βιβλία παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας που θα διαβάσουν στους μαθητές τους, σε ταινίες με αντιφασιστικό περιεχόμενο που κάποιοι έχουν ήδη προβάλει στις τάξεις τους, θεατρικές παραστάσεις που θα μπορούσαν να ανεβάσουν τα ίδια τα παιδιά, μουσικές συναυλίες από ομάδες μαθητών, δρώμενα και εικαστικές παρεμβάσεις στον χώρο του σχολείου ενάντια στις διακρίσεις.

Οι παρεμβάσεις μας, υπογραμμίζουν, πρέπει να είναι σε όλα τα επίπεδα. «Με τα μέσα που διαθέτουμε ήδη, αλλά και με όσα θα επινοήσουμε» λένε. Αναλύουν μεθόδους για το πώς θα οργανώσουν ένα δίκτυο καταγραφής περιστατικών φασιστικής και ρατσιστικής βίας σε συνεργασία με αντιφασιστικές ομάδες καθηγητών ανά την Ελλάδα, όπως αυτή που συγκροτήθηκε πριν από. μερικές μέρες απο την ΕΛΜΕ Ρεθύμνου (http://elme-rethymno. blogspot.gr/2012/ll/blog-post.html) ενώ προετοιμάζουν και μια κεντρική εκδήλωση-ημερίδα, που θα πραγματοποιηθεί αμέσως μετά τις γιορτές με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών και ιστορικών, με θέμα τον φασισμό και τον ρατσισμό στα σχολεία.

Λίγο προτού ολοκληρωθεί η συνάντηση, η κουβέντα περνάει σε θεωρητικό επίπεδο. «η εκπαίδευση μέσα στην κρίση», λέει ο Χαράλαμπος Μπαλτάς, δάσκαλος σε σχολείο της Αθήνας, «όπου ο κοινωνικός ιστός διαλύεται και ο μαθητής είναι έκθετος σε πολυποίκιλη βία που αναπόφευκτα μεταφέρεται και μέσα στην τάξη, πρέπει να βασίζεται σε ένα σχολείο δημοκρατικό, με παιδαγωγικές ευαισθησίες, που να μορφώνει και να διαμορφώνει ανθρώπους δημιουργικούς και ελεύθερους».

της Ευαγγελίας Φραντζογλου στις 6ημέρες

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s